مبلمان اداري
امروزه ادارات دولتي و شركت هاي خصوصي همگي براي دكوراتيو نمودن و منظم كردن محيط خود از راه هاي بسياري استفاده مي نمايند. چند صباحي است مبلمان اداري در نظم دادن و زيبا سازي محيط هاي كاري مورد استفاده قرار مي گيرد. اين مبلمان شامل قسمت هاي مختلفي است و هر بخشي از آن يك كاربرد به خصوصي دارد. نمونه هاي مختلفي از اين مبلمان اداري موجود مي باشند و شركت هاي زيادي اقدام به ساختن اين تجهيزات مي نمايند. ما امروز در اين متن قصد داريم مبلمان اداري را از تمام زوايا مورد بررسي قرار دهيم. چنانچه قصد خريد اين تجهيزات را داريد، ما را تا پايان متن همراهي نماييد.
مبلمان اداري چيست؟
در مقدمه متن اشاره اي اجمالي به مبلمان اداري داشتيم. اما اين مبلمان تعريفي فراتر از متن بالا دارد. اين تجهيزات شامل ميز و صندلي هايي مي شود، كه در فضاي اداره و اتاق هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد. اما مبلمان اداري فقط شامل ميز و صندلي نمي باشد. پارتيشن ها، فايل ها، كتابخانه ها و هر آنچه كه در نظم دادن محيط هاي اداري مورد استفاده قرار گيرد، مي توان به مبلمان هاي اداري ربط داد. استفاده از اين اكسسوري ها مزايا و كاربردهاي مختلفي را به همراه دارد. اين مزايا را ادامه شرح خواهيم داد.
.jpg)
مبلمان اداري چيست
استفاده از مبلمان هاي اداري چه تاثيري بر روي فضاي كار دارد؟
در جواب اين سوال، شما را با يك مثال همراه خواهيم كرد. فرض كنيد در جايي مشغول به كار هستيد كه همه چيز نا مرتب و به هم ريخته است. هر آنچه را كه نياز داريد پيدا نمي كنيد؛ يا در مثالي ديگر فكر كنيد، يك ارباب رجوع هستيد و به يك اداره و يا شركتي مراجعه نموده ايد كه محيط بهم ريخته و يا به دور از چيدمان و زيبايي خاصي مي باشد. در هر دو مثال آيا حس كلافگي به شما دست نمي دهد؟ مطمعنا چنين است، هر جايي و هر چيزي كه بهم ريخته باشد باعث كلافگي و سر درگمي افراد مي گردد. تاثيرات مبلمان اداري با توجه به نظمي كه به فضاي كار مي دهند در اينجا مشخص مي شود. در اين صورت هم ارباب رجوع از فضاي كار لذت مي برد و هم كارمندان آن اداره، در انجام كار خود به كلافگي و يا سردرگمي دچار نخواهند شد.
مزاياي و معايب استفاده از مبلمان اداري چيست؟
شايد بتوان گفت پاراگراف بالا در مورد يكي از مزاياي استفاده از مبلمان هاي اداري مي باشد. اما اين تجهيزات مزاياي مختلفي را به همراه دارد. يكي از اين مزايا، رعايت اصل ارگونومي است. با توجه به اينكه كارمندان ساعت ها در روز از اين تجهيزات استفاده مي كنند، بايد اين تجهيزات به گونه اي طراحي شوند، كه كمترين فشار را بر روي ستون فقرات داشته باشند. در طراحي مبلمان اداري مدرن اين اصل به خوبي شناخته شده و در اين تجهيزات رعايت مي شود. از ديگر مزاياي مبلمان هاي اداري مي توان به نظم و زيبايي كه به محيط مي دهند اشاره كرد. يكي از مزاياي استفاده از مبلمان هاي اداري بالا رفتن راندمان كاري مي باشد. در كل مي توان گفت استفاده از اين تجهيزات مزاياي زيادي را به همراه دارد. اما اگر بخواهيم به معايب آن اشاره كنيم مي توان قيمت آن را هدف قرار دهيم. مبلمان اداري هزينه سنگيني را بر روي دوش افراد مي گذارد. اما نكته مهم اين است كه اين هزينه زياد با توجه به بالا رفتن راندمان كاري جبران خواهد شد.
ميز و صندلي در مبلمان اداري
در متون بالا به اين موضوع اشاره كرديم كه مبلمان هاي اداري شامل گونه هاي مختلفي مي باشند. يكي از اين نمونه ها ميز اداري است. ميزهاي اداري مدرن با توجه به رعايت اصول ارگونوميك بسيار راحت مي باشند و افراد تسلط كاملي بر روي آن ها دارند. ميز هاي اداري شامل نمونه هاي مختلفي مانند ميز مديريت، ميز كنفرانس، ميز كارمندان و... مي باشند.
اما از ديگر نمونه هاي مبلمان اداري مي توان به صندلي ها اشاره كرد. شايد بتوان گفت مهمترين بخش اين تجهيزات صندلي ها مي باشند. اين اهميت به اين دليل است كه افراد ساعت ها بر روي اين صندلي مي نشينند. همانطور كه در بالا گفتيم اين صندلي ها بايد به گونه اي باشند، كه كمترين فشار را بر روي ستون فقرات وارد نمايند. گفتني است صندلي در مبلمان اداري فقط به صندلي كاركنان محدود نمي شود. صندلي هاي كه براي ارباب رجوع در اتاق هاي مختلف و راهروها در نظر گرفته شده نيز جزو اين تجهيزات مي باشد. نمونه هاي ديگري از اين صندلي ها، صندلي هاي اتاق كنفرانس مي باشد.
تجهيزات نظم دهنده در مبلمان اداري
از ديگر تجهيزات مبلمان هاي اداري مي توان به تجهيزات نظم دهنده اشاره كرد. پارتيشن اداري يكي از اين تجهيزات مي باشد. كاربرد پارتيشن ها در جدا سازي اتاق ها و فضا ها از يك ديگر مي باشد. اين پارتيشن ها در نمونه ها و طرح هاي مختلفي موجود مي باشند. يكي ديگر از تجهيزات نظم دهنده در مبلمان هاي اداري كتابخانه ها و قفسه هايي مي باشند، كه معمولاً بر روي ديوارها نصب مي گردند. فايل ها را نيز نبايد از دسته مبلمان اداري مستثنا دانست. كمدهايي كه با نام فايل در ادارات مورد استفاده قرار مي گيرند از مهمترين بخش هاي مبلمان اداري براي نظم دادن به اين محيط مي باشند.
چيدمان مبلمان اداري در فضا كار
يكي از نكات مهم بعد از تهيه اين تجهيزات، چگونگي چيدمان مبلمان اداري در فضاي كار است. هرچند مبلمان اداري كه تهيه كرده ايد زيبا و شكيل باشند، اگر به قاعده چيده نشوند، ممكن است نه در زيبايي محيط تاثير نداشته باشد بلكه آن را بدشكل تر نيز بنمايد. افراد مي توانند براي اين چيدمان از افراد خبره استفاده نمايند.
.jpg)
نكات مهم در استفاده از مبلمان اداري
در هنگام خريد اين تجهيزات به كيفيت آن ها توجه داشته باشيد.
سعي نماييد از محصولاتي كه امتحان خود را پس داده اند، بيشتر استفاده كنيد.
به چيدمان آن ها توجه نماييد و سعي كنيد از افراد خبره در اين امر استفاده كنيد.
به ارگونوميك بودن اين تجهيزات توجه ويژه اي داشته باشيد.
سخن پاياني
مبلمان اداري مدت هاست كه مورد استفاده قرار مي گيرد. توصيه ما به ادارات و شركت ها اين است كه استفاده از تجهيزات قديمي خود را فراموش كرده و روي به استفاده از مبلمان هاي اداري مدرن بياورند. يكي از نكاتي كه بازدارنده افراد در تهيه اين تجهيزات جديد مي باشد، هزينه بالا آن است. ما به شما اين اطمينان را خواهيم داد كه با استفاده از اين تجهيزات چنان بهره وري و راندمان كاريتان بالا خواهد رفت كه هزينه هاي تهيه اين مبلمان هاي اداري برايتان به كلي جبران خواهد شد. در كل بايد نتيجه گرفت استفاده از اين تجهيزات بسيار به صرفه مي باشند.
ما دراين متن سعي كرديم مبلمان اداري را از زواياي مختلقي مورد بررسي قرار دهيم. اميدواريم اين متن مورد توجهتان قرار گرفته باشد.
- دوشنبه ۰۹ دی ۹۸ ۱۰:۳۴ ۶ بازديد
- ۰ نظر